Elegance molekuly je podle kritiků nejlepší českou hrou roku 2018

Divadelní hra Elegance molekuly, jejíž vznik inicioval a finančně podpořil Nadační fond Neuron, získala Cenu divadelní kritiky v kategorii "Poprvé uvedená česká hra". Hra, kterou zpracoval režisér Petr Zelenka pro Dejvické divadlo, mapuje život prof. Antonína Holého - výjimečného českého vědce, jehož léky pomáhají milionům HIV pozitivních pacientů na světě. Máme radost, že jsme mohli být u tak skvělého projektu, a gratulujeme!

Význam prof. Holého shrnuje jeho spolupracovník a předseda Vědecké rady NF Neuron Pavel Hobza: „Antonín Holý patří bezesporu k největším osobnostem české a světové vědy druhé poloviny 20. století. Jeho píle a vytrvalost vyústily v realizaci nejúspěšnějších léků proti HIV, které zastavily hrozící katastrofu epidemie AIDS v 90. letech minulého století. Jeho objevy zachránily a stále zachraňují životy více než 50 milionů lidí na celém světě.“

„Máme velkou radost, že jsem díky této divadelní hře mohli představitveřejnosti jednu ze skutečných osobností posouvajících hranice lidských možností, profesora Antonína Holého. Díky jeho převratnému objevu specifických antivirotik lze dnes účinně zápasit s AIDS a s hepatitidou typu B. A nejen to: jeho patenty významně pomohly finančně zajistit jedno z nejlepších a nejmodernějších světových pracovišť, které rozvíjí špičkovou vědu v ČR a přitahuje skvělé mladé vědce ze světa do Prahy,“ dodává Monika Vondráková, předsedkyně Správní rady NF Neuron.

O hře vznikla v České televizi reportáž, přibližující vznik hry a pozadí průlomového objevu prof. Holého.

Uvedení hry byste si neměli nechat ujít, recenze jsou přímo skvělé! Web aktualne.cz hodnotí: „V Eleganci molekuly autor důmyslně propojuje dokumentární prvky s fikcí, přehledně si hraje s časovými rovinami, vážnost tématu odlehčuje nenuceným humorem a cynickým úšklebkem. Záměrně se nezříká ani jemného patosu a sentimentu, zvlášť v obrazech, kde líčí smutné konce molekulárního chemika sužovaného Parkinsonovou chorobou.“

Nejbližsí uvedení hry naleznete v programu Dejvického divadla.

Chcete se dozvědět více o příběhu prof. Holého a jeho objevů? Poslechněte si vyprávění jeho spolupracovníka, Erica de Clercqa v Hydeparku Civilizace.

Originální scénář režiséra Petra Zelenky byl nastudován herci Dejvického divadla v dramaturgii Olgy Šubrtové.